Wereld ei dag

Yep, dat bestaat, al 17 jaar zelfs! Elke 2de vrijdag van oktober is het zover (dit jaar 12 oktober dus), dan vieren we het ei in al zijn vormen en met al zijn kwaliteiten🙂 Ze hebben er zelfs een website voor in elkaar gebokst: www.ei.be

Goed zot hoor ik jullie denken, een ei begot! We als eersterangs eierfan en echt eikesfretter zal ik dat voor jullie eens uitleggen se.

Eerst en vooral zijn eitjes gezond! Ze zitten vol met eiwitten (ahja), vitamientjes, onverzadigde vetten (dat zijn de goeie vetten) en mineralen (yep dat heb je ook nodig).  Allemaal in 1 eike, dat dan ook nog eens verpakt zit in een eierschaal, nog eens 100% natuurlijk ook dus😉

Eikes zijn niet duur… allez als ge geen fancy eikes kiest natuurlijk want van sommige dooskes verwacht ik dat er gouden eieren inzitten voor die prijs😉

En dan voor mezelf, het belangrijkste punt, ge kunt met eikes enorm snel (belangrijk als ge pas tegen 21u begint te koken omdat dan je 2 kindjes in bed liggen) heel lekkere dingen maken!

Eieren hebben we altijd in huis… en als het eens nekeer niet het geval is gaan we naar boer Patrick aan de overkant van t straat en krijgen we daar eikes, gelegd door 1 van zijn 16.000 kipkes (die vrij mogen rond lopen als ze daar goesting in hebben).  En zoals dikwijls voorkomt hier ten huize, geen traditionele ingrediënten (lees stukje vlees, groentje en een patatje erbij) in huis en dan is het ofwel de frituur (heel dikwijls) ofwel maken we een omelet met overschotjes… ge kunt dus echt zowa alles in een omelet smijten he… meestal hebben wij nog een gekookte krieltje of 4 liggen, een halve paprika of nen preistengel, wat ajuin (pijp of rode), wat gekookte of gerookte hesp of nog een stukje van t kip aan t spit van zondag en wat parmezaan… bak die patatjes, smijt er die groentjes bij en maak daar op t einde een omelet mee… lekker en voila die klein restjes die ge anders zou weg smijten (of aan uw kippen zou geven) zijn ook weer opgegeten🙂

Trouwens, wat maakt een ontbijt af? Juist, een eike! Zelfs onze Luka vraagt tegenwoordig voor een eike om dop dop in te doen met zijn boterham🙂 Dus s zaterdags zijn hier s morgens zachtgekookte (4,5min in kokende water) te vinden op onze ronde zwarte tafel🙂

Ge ziet, een echte eierfan hier… hoewel ik het ei 1 keer heb vervloekt… Tim zijn vader zei ons dat je een ei niet kapot kon smijten in het gras, hoe hoog je het ook omhoog smeet, t ging niet kapot… wij den tuin en en maar smijten met dat ei en t klopte, t ei ging niet kapot!
Op t volgende team event van mijn vorig werk begon ik hierover en natuurlijk geloofde niemand me, ik ging een weddenschap aan (ge moet weten dat ik nooit wed buiten als ik er echt echt zeker van ben) voor 20€ en ik verloor😦 Ik weet nog altijd niet hoe het komt dat het ei dat we bij mijn schoonvader probeerde kapot te gooien niet brak en de eieren van de collega wel… Ik heb het daarna nooit meer gedaan… straks toch nog eens proberen in onze tuin🙂

En nog geen zin in een eike nu? Kan toch niet anders he🙂 Je kan trouwens lekker, snelle recepten vinden via www.formidabelfastfood.be, eentje voor elke dag… allez of toch zeker eentje per week! Pas jullie weekmenuten maar aan!

edit: En dan vergat ik nog bijna de nuttigste eiertip mee te geven! Ben je niet zeker of je eieren nog goed zijn? Vul een potje water… leg het ei erin… zinkt het ei tot aan de bodem dan is je ei nog goed🙂

2 responses to this post.

  1. Posted by Liza on oktober 8, 2012 at 11:06 am

    Waarschijnlijk was dat ei van je schoonvader een kalkei. Google maar es…

    Beantwoorden

  2. Ha die laatste tip, dat wilde ik al altijd weten: hoe je nu kon zien of je ei al dan niet nog goed was. Merci!

    Beantwoorden

Geef een reactie

