Boedapest – I love this city – part 2

We zijn al ff thuis maar jullie hebben de rest van ons 5 dagen Boedapest nog te goed.
Tweede dag wou T s morgens de free walk langs de Joodse wijk doen en ik zou voor t eerst in mijn leven op een hop on – hop off bus kruipen om zo toch de belangrijkste dingen van de stad te zien… Met de metro (halte vlak aan ons appartement trouwens) naar de samenkomstplaats gereden om dan te merken dat de wandeling pas in de namiddag door ging… Geen probleem, dan wandelen we op t gemak eens langs dat deel van de stad en bekijken we al de mooie gebouwen… Want dat heeft Boedapest echt, mooie gebouwen🙂 we zijn ook op zoek gegaan naar een winkel die iets te maken heeft met een online project waar manlief en ik mee bezig zijn (vooral manlief hoor) en tegen dat we daar buiten waren was het weer tijd om te eten… We werden naar een straat gestuurd die wat leek op t beenhouwerstraatje in Brussel, niet echt een culinaire aanrader dus. Ondertussen werd het wat laat voor de free walking tour van deze middag te halen dus kochten we allebei een ticketje voor de hop on bus, 2 dagen geldig en er zat nog een boottocht op de Donau bij. De Nederlandse stem die meer uitleg gaf via de koptelefoon was wel wat eentonig maar ik genoot van t uitzicht… Zalig in de zon reden we door Boedapest… In Buda stapten we af aan de citadel waar we in zeteltjes genoten van cava/verse limonade met zicht over heel Boedapest🙂 Daarna stapten we af aan t water en deden de boottocht van 19u… Als je in Boedapest bent in dezelfde periode als wij, neem dan die boot, de zon gaat onder en geeft een prachtig kleurenpallet aan Pest (het platte deel van de stad).
We eindigde deze tweede (eerste volledige) dag in een soort tapas restaurant met heerlijke gerechtjes! (de volgende post gaat alle adresjes die je niet mag missen opsommen)
Op de derde dag, een zondag trokken we naar het grote stadspark met de metro om dan naar een enorme rommelmarkt te wandelen, als je graag rommelmarkten doet moet je deze bezoeken… Maar je moet wel tegen de drukte (en hitte in ons geval) kunnen… Iets dat mij dus niet lukte waardoor ik al snel in de schaduw zat, er alles aan te doen om niet te hyperventileren… Lang zijn we hier dus niet gebleven… We wandelden nadien op t gemak door t park naar hrt centrale plein voor het park waar vroeger al de betogingen ed werden gehouden… Daar deden we nog een terrasje en stapten we terug op onze hop on bus die ons naar de plaats bracht die dichtbij de startplaats lag van de free walking tour… Via foursquare zochten we een restaurant in de buurt, gesloten spijtig genoeg, dus terug iets toeristisch schuin tegenover de grootste synagoge van Europa. Waar we nadien trouwens gewoon binnen stapten zonder gecontroleerd te worden op ticket (wij wisten pas nadien dat je inkom moest betalen)… In de synagoge konden we niet maar we liepen wel door de gangen en tuin met graven… Op een binnenplein stond een prachtige herdenkingsboom gemaakt uit staal, de stam was een omgekeerde kandelaar en op de blaadjes waren allemaal namen van slachtoffers gegraveerd… Indrukwekkend!
Na ons bezoek aan de synagoge begon T aan zijn tour (die trouwens begon met bezoek aan de synagoge :)) en nam ik de tweede bustour met mijn hop on bus ticket… T meest indrukwekkende gebouw van Boedapest is trouwens het parlement, 365 torentjes… Ge moet da maar eens googlen (fotos hebben we ook hoor, maar wanneer die op de pc komen…)
De derde dag eindigden we in M restaurant, helemaal T zijn ding! Als voorgerecht nam hij de hersentjesmousse en daarna bestelde hij ook nog de mergpijp… Als hoofdgerecht mispakte hij zich volledig aan de shark cat fish (leek een soort purree van vis te zijn) en bestelde hij mijn hoofdschotel (eendebil) er ook nog bij… We namen nog een dessert en gingen voldaan gaan slapen🙂
Ik zei het al he, Boedapest is genieten!
Op maandag trokken we naar de Széchenyi Gyógyfürdo in het park, 1 van de vele baden van Boedapest… Maar vergelijk deze niet met de thermen van bij ons… Ze zijn enorm druk en luid en beter te vergelijken met een openluchtzwembad in een mooier kader… Helemaal verrompeld kwamen we tegen 4u uit de thermen en zagen een zeer lange rij voor de ingang staan, vroeg gaan is dus een aanrader!
S avonds aten we in menza, een restaurant met een prachtig retro interieur (wij zaten op het terras hoor) dat werd aangeraden door iedereen, ok t was zeker niet slecht, maar de andere restaurants die we gedaan hadden waren echt nog veel beter🙂
Op onze laatste ochtend trokken we naar de Gellert baden in Buda… Nog voor de grote massa kwamen we terecht in een oase van rust en genoten we van het zachte warme water, stoombaden (manlief toch, ik niet) en het golfslagbad (wat was dat lang geleden).
Om 12u30 namen we de taxi naar t vliegveld en zat onze prachtige citytrip erop.