Laat de borstenbrigade maar komen…

5 maand zwangerzijnde van ons tweede kindje krijg ik opnieuw de vraag of ik fleskes of borstvoeding zal geven… Zonder twijfelen antwoord ik (net zoals de eerste keer) fleskes… En dan zie je veel gezichten vertrekken en oordelen en komt de vraag bijna altijd… Waarom? Gade niet eerst eens proberen? Ge moet toch aan de gezondheid van t kindje denken etc. etc… Wel lieve mensen, nooit heb ik een een verlangen gehad om borstvoeding te geven… Als ik het zag bij anderen dan dacht ik nooit, oh dat wil ik ook doen…
Toen ik enorm verzwakte in het begin van mijn eerste zwangerschap en de keuze borst of fles ter sprake kwam bij de gyne, leek het mij voor mezelf ook geen goed idee om borstvoeding te geven… Ik val nl nogal snel af, ik verbrand alles wat ik opeet, reserves opbouwen, daar heeft mijn lichaam geen zin in… Vandaar mijn pluimgewicht…
Maar dat is voor velen geen goede reden… Ge moet da op zijn minst proberen, als ge daardoor volledig uitgeput geraakt en amper nog voor t babyken kunt zorgen, daar wordt precies niet naar gekeken…
Trouwens L kreeg flesjes van de eerste moment, is bijna nooit ziek #houtvasthouden, ik kon uitrusten want T gaf het middernachtflesje zodat ik van 21u tot 3u aan een stuk kon slapen. Ik wist hoeveel L dronk en voelde mij daar veel geruster bij… Echt nadelen, ik heb ze nooit gemerkt…
Ik vind ook dat iedereen deze keuze voor zichzelf moet maken, zonder daar voor nagewezen te worden… Wil je de borst geven, go for it… Ik ga deze keer terug voor flesjes.

9 responses to this post.

  1. Je moet je vooral goed voelen met wat je doet. Flessenvoeding is niet meer de flessenvoeding van 30 jaar geleden. Niet elke vrouw voelt zich goed met borstvoeding, en alles draait toch om een goede band met het kind? Ik steun je !

    Beantwoorden

  2. je hebt mijn volle steun. Heb bij de oudste drie maanden gesukkeld en afgezien bij het geven van borstvoeding, dat ik bij de twee resoluut voor flesvoeding heb gekozen. En ja, de tweede is veel minder vaak ziek dan mijn oudste ….hangt gewoon van het kind af, en niet van de voeding die hij heeft gekregen !!

    Beantwoorden

  3. Posted by Karen on maart 14, 2012 at 8:10 pm

    Ik ben 1m84 geworden met flesjes!🙂

    Beantwoorden

  4. Posted by s. on maart 14, 2012 at 9:16 pm

    Ik heb zelf 8 maand borstvoeding gegeven, maar mij ga je niet horen verkondigen dat dat het enige goeie voor een baby is. Ik heb overtuigd bv gegeven, maar ik ben van mening dat iedere mama moet doen waar ze zich goed bij voelt en dat je baby voeden geen opgave mag zijn.

    Of zoals de kinderarts zei: blije mama, blije baby en omgekeerd.

    En die mens had gelijk. Dan maakt het echt niet uit of je baby borstvoeding dan wel flesjesvoeding krijgt.

    Beantwoorden

  5. Ik heb ’t elders ook al gezegd: na het bv-geknoei met de eerste en het “mislukte” gevoel dat ik daar aan over gehouden (ondermeer dankzij de opmerkingen van veel mensen) heb toen ik na een week op flesjes overschakelde , ben ik met de tweede direct met flesvoeding begonnen. En ik stond dit keer wat sterker in mijn schoenen om de opmerkingen die ik toch weer gekregen heb te incasseren😉

    Ieder zijn keuze daarin, maar de commentaar op flesvoeding moet maar eens stoppen😉

    Beantwoorden

  6. Hier ook heel wat onnozele blikken en vragen geincasseerd. Maar ik vind dat M niet abnormaal veel ziek is “ondanks” de flesvoeding. Ze krijgt wat in de crèche rondhangt, niets meer en niets minder. Net zoals alle kindjes daar. En met het refluxdrama dat wij er nog bij kregen ben ik héél blij dat ik flesjes gaf, want daarin zat mijn redding.
    En ja, nummer 2 krijgt zonder verpinken flesvoeding. Voila.

    Beantwoorden

  7. Grappig dat we hetzelfde geblogd hebben!🙂 Ik heb blijkbaar sjans, de keren dat ik mij heb moeten verantwoorden kan ik nog op één hand tellen. Al maakte ik daar telkens wel weinig woorden aan vuil. Er was wel es een papa die zei “waarom heb je anders borsten gekregen?!?”. Maar waarom hij ook tepels had kon hij mij dan weer niet uitleggen…😉

    Beantwoorden

  8. […] las gisteren nog een aantal berichten over dit thema en dat is fijn! Tante Tweet en Missfolies schamen er zich niet voor, ik schaam mij daar niet voor. Geen […]

    Beantwoorden

Geef een reactie

