Moederskindje

Ik heb een vraagje voor jullie, de mama’s en papa’s die hier van tijd nekeer meelezen…
Ik wil graag weten of hetvolgende normaal is en als het niet zo is dan wil ik graag weten wat ik eraan kan doen…
Onze Luka (14,5 maanden) kan precies niet spelen zonder mij of de papa erbij… als ik er niet mee bezig ben dan hangt hij aan mijn been te neuten, zit hij te koppen of weent hij… T is duidelijk niet van pijn ed, t lijkt mij echt gewoon aandachttrekkerij…
Ik heb vanmorgen in de creche eens gevraagd of dit ook zo was bij hen maar daar speelt hij mooi enkel als hij moe is moet er iemand bij komen zitten…  T is dus niet dat hij het niet kan he, het alleen spelen, alleen thuis is dat blijkbaar moeilijker.  In de creche is het natuurlijk 1 grote ruimte en ziet hij constant andere mensen rondom zich, zou het daar aan kunnen liggen?

Want eerlijk gezegd, ik zie dat kind doodgraag, maar zo een weekend waar ge alleen maar bij een baby zit en probeert hem content te houden is enorm vermoeiend…  Nu hoop ik natuurlijk dat jullie allemaal zeggen: “Oh dat is maar een fase, binnenkort als hij loopt bv gaat da beter zijn”, maar ik vrees een beke dat ik te snel ben ingegaan op zijn geneut en hem daardoor afhankelijk heb gemaakt van ons…

Help…

8 responses to this post.

  1. Ik vermoed dat je vrees gegrond is: het is een kwestie van gewoonte. Wij hadden dat bij Wolf ook, maar bij de anderen is dat niet meer het geval omdat zij vaker alleen moeten spelen.

    Hem af en toe heel erg duidelijk maken dat het moet, en dan vooral er niet aan toe geven. Je kan wel vanuit de keuken (of waar je dan ook zit) af en toe iets zeggen tegen hem, zodat hij weet dat hij niet alleen is.

    Beantwoorden

  2. Posted by Norma Van Mol on mei 9, 2011 at 7:01 am

    Hey, is bij ons hetzelfde zelle. Julie is nu 2 jaar en 4 maanden en nog hangt ze op ons lijf, moeten we altijd voorlezen, moeten we mee in de tuin of op het terras.
    Ik denk dat dat idd een beetje normaal is als ze alleen zijn – al onze aandacht gaat naar hen – en het betert wel wat met ouder worden… Nu speelt ze soms al 5 min (!) alleen met haar pop of in haar keukentje maar van als je een kik geeft, is ze daar.
    ’t Is vermoeiend maar probeer er wa van te genieten ook want het gaat zo rap hee. En is het huishouden dan niet gedaan, foert dan…🙂

    Beantwoorden

  3. Posted by endimi on mei 9, 2011 at 7:13 am

    M had dat ook enorm rond die leeftijd, tot op het punt dat ze enkel nog bij mij wou en de papa dus echt slechtgezind werd dat zijn dochter hem niet wilde hebben. Is een paar weken geleden beginnen beteren. Die tip van een minuutje laten wenen helpt echt zenne, plots draaide ze zich om en speelde ze verder op haar eentje, maar er gaat wat tijd over. En duidelijk zeggen dat mama bezig is met iets anders, en dan 5 minuutjes later eens langsgaan en zeggen hoe flink hij wel is. Ik duim dat jullie een fijn evenwicht vinden!

    Beantwoorden

  4. J. heeft dat ook een tijdje gehad, maar sinds een paar weken speelt hij wel flink zelf. Ik zou de suggesties van hierboven volgen en langzaam opbouwen. Succes!

    Beantwoorden

  5. ’t Zal een combinatie van gewoonte en de leeftijd zijn, denk ik.
    Alleen spelen moeten ze ook leren he. Of moet hen aangeleerd worden… Zeker ‘eerste’ kindjes die gewoon zijn van veel aandacht te krijgen van mama (en papa) en die nog geen broer of zus hebben om mee te spelen.

    Zoals hierboven al gezegd: beginnen met hem dat toch wat aan te leren thuis. Eerst samen met hem even spelen, nadien duidelijk zeggen dat jij nu iets anders moet doen en dat hij even alleen mag spelen. Het gewoon proberen negeren en hem verbaal aanmoedigen om te spelen. En natuurlijk: als hij alleen begint te spelen: positief bekrachtigen!

    ’t Zal misschien niet meteen lukken, maar de aanhouder wint! En ’t is niet dat hij niet alleen kán spelen als hij het in de crèche wel doet…

    Beantwoorden

  6. Jolien heeft het nooit zo erg gehad als jij hier beschrijft, maar ze heeft ook altijd veel aandacht nodig gehad en kon ook moeilijk alleen spelen. Als ze het toch even deed, betrok ze ons er al snel weer bij. Ik denk dat het flink kan beteren door hem echt te stimuleren, maar dat het met de leeftijd ook wel een beetje vanzelf betert. Sinds Jolien naar school gaat is het bij haar alleszins merkelijk verbeterd. Goeie moed, ik hoop dat je wat rust kan terugwinnen!🙂

    Beantwoorden

  7. Posted by Haaid on mei 10, 2011 at 6:42 am

    Ik kan zeggen dat het bij ons Lyra enorm verbeterde toen ze zich alleen kon voortbewegen. Vanaf het moment dat ze mobiel was (ze kruipt verbazend snel) was een groot deel van het aandachts-wenen weg. Nu heeft ze het enkel als ze erg moe is.

    Ook nu zijn we weer bezig met baby-gebarentaal en dat lijkt ook heel veel frustratie weg te nemen (al zijn we op dit moment (ze is 1 jaar) nog maar bij 2 gebaren “meer” en “water”). Bij Thyl, onze eerste, was dit een grote hulp omdat hij zich, nog voor ie kon praten, al kon uitdrukken met behulp van gestandaardiseerde gebaren.

    Beantwoorden

  8. tgoh, isla is bijna 5 en die fase is precies nog niet helemaal voorbij😉 maar ik kan haar steeds beter in gang zetten om alleen te spelen

    soms denk ik dat sommige kinderen beter alleen kunnen spelen dan anderen, onzen 2den kan dat vb veeeeeeeeeeeeeeeeeel beter

    Beantwoorden

Geef een reactie

